Mihri Müşfik Hanım kimdir, Türkiye’de modern fotoğraf çalışmalarını ilk başlatan hanım ressamdır.

Mihri Müşfik Hanım, 26 Şubat 1886 tarihinde Kadıköy, istanbul’da bir paşa kızı olarak dünyaya gelmiştir. Babası Dr. Çerkez Ahmet Rasim Paşa’dır. Enise Hanım ve Refik Hanım adlarında iki kız kardeşi vardı.

Bilhassa portreleriyle tanınan Mihri Müşfik Hanım, Türkiye’de modern fotoğraf çalışmalarını ilk başlatan hanım ressamdır. Batılı bir eğitim alan Mihri Müşfik Hanım, resme olan ilgisinden dolayı ve yapmış olduğu bir resmi Sultan Abdülhamit II‘ye takdim edince o devrin saray ressamı Fausto Zonaro‘nun talebesi olur ve fotoğraf dersleri almaya adım atar. Mihri Müşfik böylece, modern fotoğraf hakkında belli bir donanım kazanır ve Türkiye’de modern fotoğraf çalışmalarını başlatan ilk hanım ressam unvanını alır.

1903 senesinde 17 yaşlarında iken bir müzik dinletisinde tanıştığı istanbul’a gelen bir cambaz kumpanyasınıik şefinin peşinden Roma‘ya kaçar, bir süre bu şehirde yaşadıktan sonrasında Paris‘e geçer. Montparnasse’da kiraladığı apartman dairesini hem ev, hem de imalathane olarak kullanmaya adım atar. Geçimini portreler yaparak ve evinin bir odasından almış olduğu kira ile elde etmiştir. Evinin bir odasını kiraladığı Bursalı Selami Paşa’nın Sorbonne’da Siyasal Bilimler öğrenimi yapmakta olan oğlu Müşfik Selami Bey’le evlenerek “Mihri Müşfik Hanım” adını alır.

İtalya ve Fransa‘da çeşitli sanat okullarda ve atölyelerde tahsil gördü. Modern fotoğraf akımlarını yakından takip etti. Portrelerinde kübizmin ve ekspresyonizmin tesiri görüldü. En mühim eseri sayılan Naile Hanım portresini bu zamanda, 1908 – 1909 yıllarını içeren uzuntirdi.

Mihri Müşfik Hanım, Paris‘de yaşarken; Fransa ile borç anlaşması yapmak suretiyle Paris’te bulunan devrin Osmanlı Devleti Maliye Nazırı Cavit Bey ile bir davette tanışması sonucunda istanbul’da kızlar için açılacak güzel sanatlar okulunun kurulmasında bulunulması istenince kabul edip ilkin 1913 senesinde İstanbul Darülmuallimat (Kız Öğretmen Okulu) fotoğraf öğretmenliğine atandı.

Mihri Müşfik Hanım, 1914 senesinde kurulan kız öğrencilerin devam etmiş olduğu bir Güzel Sanatlar Akademisi olan İnas Endüstri Nefise Mektebi’nde ilkin fotoğraf atölyesine öğretmen oldu, ondan sonra 1919 yılına kadar ilk hanım yöneticisi oldu. Pek fazlaca hanım ressamın yetişmesine emeği geçti. 1915 senesinde Tevfik Fikret‘in ölümü üstüne yüzünün kalıbını alarak heykelini yapmış oldu. Bu, Türkiye’de meydana getirilen ilk mask çalışmasıdır. Mask, Aşiyan Müzesi’nde sergilenmektedir.

Mihri Hanım’ın, İstanbul’da bulunmuş olduğu dönemde, Edebiyat-ı Cedide şairleriyle ve bilhassa Tevfik Fikret ile dost olduğu bilinmektedir. Batılılaşma döneminde yoğun bir şekilde görülen Fransız etkilerinin edebiyat kısmını, Edebiyat-ı Cedide şairleri oluştururken, Mihri Hanım da adeta onların yazdıklarını resimleyerek bir “Edebiyat-ı Cedide Resmi” yaratmıştır.

İttihat ve Terakki Cemiyeti mensuplarıyla olan yakın ilişkileri sebebi ile 1919 senesinde ansızın İtalya‘ya gitti. Bir yıl kaldıktan sonrasında istanbul’a döndü. Döndükten sonrasında iki yıl daha İnas Endüstri Nefise Mektebi’nde fotoğraf atölyesine öğretmenlik yapmış oldu.

Aralarında Mustafa Kemal ATATÜRK ve Papa XV. Benedictus‘un da olduğu tanınmış kişilerin portrelerini yapmış oldu. 1922 senesinde Mustafa Kemal ATATÜRK‘ün mareşal üniformasıyla 3m yüksekliğinde bir portresini yapmış oldu. Bu, Cumhuriyetin ilanından sonrasında bir Türk ressam tarafınca meydana getirilen ilk Mustafa Kemal Atatürk portesini Çankaya Köşkü’ne götürerek kendisi Mustafa Kemal Atatürk‘e sundu. Sonrasında 1922 yılının sonuna doğru yine İtalya‘ya giderek Papa XV. Benedictus‘un da portresini yapmış oldu. Bu tablo Vatikan Müzesi’ndedir. Ek olarak bir kilisenin fresklerinin onarımında çalıştı. Roma‘da İtalyan ozan Gabriele d’ Annunzio (1863-1938) ile beraber olmuştur.

1926 senesinde İtalya‘da iken ressam yeğeni Hale Asaf İstanbul’dan yanına gelmiş olarak orada ameliyat olmuştur.

Mihri Müşfik Hanım, İtalya‘dan sonrasında Paris‘e gitti. Bu zamanda yapmış olduğu “Çingene” adlı tablosunu Louvre Müzesi‘ne armağan etti. Bu eserin bir kopyası İstanbul Fotoğraf ve Heykel Müzesi’ndedir

Kız kardeşi Enise Salih Hanım’ın eşinden ayrılarak İsviçre‘de Bale Sanatoryumu’nda ölmesi ve onun kızı olan Hale Asaf‘ın 1938 senesinde kanserden kaybettikten sonrasında Paris‘te yaşamak istemedi. Sonrasında ABD‘ye yerleşen Mihri Müşfik Hanım, 1938-1939-1943 internasyonal sergilere iştirak etmiştir. Bir süre New York, Washington, Chicago‘da üniversitelerde konuk fotoğraf profesörlüğü yapar ve varlıklı Amerikan ailelerine hususi dersler vererek geçimini sağlamış oldu. II. Dünya Savaşı esnasında, New York‘ta gösterilen dergilerin kapaklarını resimledi. ABD‘nin 32. başkanı Franklin Roosevelt‘in de resmini yapmış oldu.

Mihri Müşfik Hanım, 1904 senesinde Müşfik Selami Bey ile evliliğe ilk adımını attı. 1923 senesinde boşandı.

Ressam Hale Asaf‘ın teyzesi olan Mihri Müşfik Hanım, resme olan tutkusu sebebiyle aristokrat yaşamını terk etti, bohem ve yoksul bir yaşam sürdü.

Mihri Müşfik Hanım, 1954 senesinde New York, ABD‘de 68 yaşlarında ölmüştür. ABD’de öldüğü bilinmesine karşın ölüm zamanı kati değildir. Sanatçı Mihri Müşfik’in, Fransa Louvre Müzesi ve Sakıp Sabancı müzelerinde eserleri bulunmaktadır. 1954 senesinde New York’ ta tek başına sefalet içinde vefat etmiştir. Kimsesizler Mezarlığı’na gömülmüştür.

Mihri Müşfik Hanım’ın malum Türkiye’de 32, İtalya’da 36, Fransa’da 23 ve ABD’da 60’ı aşkın olmak suretiyle, 150 dolayında eseri kayıt altına alınmıştır.

1998 senesinde yazar Selim İleri tarafınca “Mihri Müşfik: Ölü Bir Kelebek” isminde bir tiyatro oyunu yazmıştır.

2011 senesinde da yazar Emre Caner, “Mihri Müşfik Hanım’ın İzinde” adlı onu tanıtan bir kitap yazmıştır.

Mihri Müşfik Hanım kimdir

 

Uyarı: Sitemizde yer edinen ve alacak yazı, haber, yazı, video, yorum ve tüm mevzular kategoriler tıbbi bilgiler bir tek genel bilgilendirme amaçlıdır. Bu bilgiler süre içinde geçerliliğini kaybedebilir. Sitede yer edinen bu bilgiler hiçbir süre doktor muayenesinin yerini alamaz, doktor muayenesi ve tedavisi yerine kullanılamaz, kişisel teşhis ve tedavi yönteminin seçimi için değerlendirilemez. Sitemiz, uzman bir doktora danışılmadan meydana getirilen herhangi bir uygulamadan doğabilecek zarardan görevli tutulamaz. Sitemizi ziyaret eden, yorum icra eden kişiler, bu ikazları kabul etmiş sayılacaktır. Arkadasca isminde herhangi bir bireysel yada kurumsal şirket , siteler ve kişiler ile ilgili en küçük bir bağlantısı , ortaklığı ve benzeri ilişkileri yoktur.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

CLOSE
CLOSE